Het Melkmeisje is een schilderij geschilderd door de Hollandse meester Johannes Vermeer. Johannes Vermeer is een van Nederlands meest beroemde schilders uit de Gouden Eeuw. Vermeer schilderde vaak tijdloze, ingetogen momenten. Zijn schilderijen onderscheiden zich van de rest door subtiel kleurgebruik en een ideale compositie. Hij gebruikte vaak dure pigmenten en had een voorkeur voor ultramarijn (blauw, kun je vinden in lapis lazuli, zit ook in het schort van het ''melkmeisje'') en loodtingeel (soort kanariegeel)
Het Melkmeisje hangt in het Rijksmuseum Amsterdam in de ''Eregalerij'' en is 45,5 cm bij 41 cm. Het is olieverf op doek. In het schilderij worden de dure pigmenten ultramarijn en loodtingeel gebruikt. Het is geschilderd rond 1658 en werd destijds vermeld als ''Een Meyd die melk uytgiet''. Op het schilderij zie je in het midden een vrouw met eenvoudige kleding en een gestreken hoofdkapje. Hieraan kun je zien dat het een dienstmeid is. Hierdoor is de hedendaagse benaming ook eigenlijk onjuist, omdat het een dienstmeid is en geen melkmeisje, want een melkmeisje is iemand die melk aan een huis brengt. Aan de linkerzijde is een venster waar licht door invalt. Voor haar zit een tafel, met kleed, waarop een mand, brood en andere waren staan. De aandacht van is gericht op het schenken van melk uit een kruik in een schaal. De achtergrond is schaars ingericht en de muur ziet eruit alsof het verleden heeft: er zitten gaten in en er steekt een spijker uit.
Door onderzoek is vastgesteld dat er eerst achter de meid een schilderij was geschilderd, maar omdat hij waarschijnlijk de kamer eenvoudiger wilde maken, schilderijen waren immers een luxeartikel, heeft hij hierover geschilderd.
Het werk werd in 1908 aangeschaft door het Rijksmuseum Amsterdam, waar het zich nogsteeds bevindt.
Onze Mening
Wij hebben dit schilderij gekozen omdat we wouden weten waarom dit schilderij zo bekend was. In het Rijksmuseum werd ons verteld dat het bekend was omdat de kleuren die gebruikt waren erg duur waren destijds. Dit maakt het schilderij ook extra bijzonder. Ook is het heel mooi geschilderd. De details zijn erg mooi en je ziet een mooi kijkje in het dagelijks leven in de Gouden Eeuw, want meestal werden alleen rijke mensen geschilderd en niet een gewoon dienstmeisje. Het is namelijk een doodgewone situatie in een best niet-luxe omgeving.