Deze kamer, was de grootste van het huis, was Rembrandts atelier. In deze ruimte heeft hij tussen 1639 en 1658 zijn meesterwerken geschilderd. De kamer ligt op het noorden. Door de vensters valt precies het goede constante licht naar binnen. Waar Rembrandts ezel stond, is te zien op een van zijn tekeningen. Medewerkers maakten Rembrandts verf en prepareerden zijn doeken. Overal in het atelier lagen schilders benodigdheden. Wapens en gipsafgietsels, geplaatst op planken langs de muren, werden door Rembrandt en zijn leerlingen als voorbeeld gebruikt.
Voor verf had je een 2 ingrediënten: Pigment (vaak van stenen gemaakt) en lijnzaadolie. Voor verschillende kleuren pigment had je stenen nodig, bijvoorbeeld baksteen. Je had ook één hele bijzondere en vooral dure kleur: Blauw. Deze kleur werd gemaakt van 'Lapis Lazuli'. Deze steen kwam uit mijnen, in Afghanistan. Deze kleur zie je ook terug in de schort van het meisje op het schilderij 'Het melkmeisje' van Vermeer. Je moest een steen verkruimelen tot een poeder. Soms duurde dit hele dagen. Na het maken van het poeder werd het vermengt met lijnzaadolie. Dan was de verf klaar!
Rembrandt schilderde is zijn leven erg veel schilderijen, maar voordat hij kon beginnen met schilderen moest er nog een heleboel voorbereid worden:
-Houten raam in elkaar zetten
-Doek op gewenste afmetingen uit een rol snijden
-Doek op het houten raam spannen
-Doek op de schildersezel zetten
-Grondlaag op het doek smeren
Rembrandt schilderde vaak verhalen uit de bijbel. In de 17e-eeuws Nederland waren de meeste mensen aanhangers van de gereformeerde kerk. Maar in Amsterdam konden er naast de officiële godsdienst ook andere geloofsrichtingen bestaan, zoals het katholicisme en de Doopsgezinden. Het was voor een schilder dus niet handig om bekend te staan als iemand die niets moest hebben van andere geloofsrichtingen. Zo kreeg hij natuurlijk geen opdrachten meer van mensen met een ander geloof.
Aan het begin van Rembrandt's carrière schilderde Rembrandt vooral heel precies en gedetailleerd met een fijn penseeltje. Maar hij leerde zichzelf ook vlot te schilderen met een breed penseel. Hij schilderde dan snel en trefzeker tegelijk. De voorgestelde stoffen en materialen, bijvoorbeeld van een tafelkleed, zien er van een afstand heel echt en zelfs tastbaar.
Wij hebben deze kamer gekozen omdat er veel over te vertellen is. Er zijn bijvoorbeeld super veel schilderijen en tekeningen gemaakt door Rembrandt zelf en door zijn leerlingen. We vonden het ook een hele mooie kamer met veel licht, ideaal dus voor schilderkunsten. We zijn allemaal erg geïnteresseerd in hoe vroeger verf werd gemaakt. De grootste reden dat we hebben gekozen voor deze ruimte, is dat we allemaal veel van kunst houden, dus dit paste erg goed bij ons.